fbpx

VRAAG
JE JE 
NOG IETS AF?

Zit je nog ergens mee? Bekijk hieronder de veelgestelde vragen.
Of mail ons anders op [email protected]

WAAR HEB JE EEN VRAAG OVER?

JE BENT NIET DE EERSTE DIE HET VRAAGT

Matchen jullie automatisch buren aan elkaar?

Nee, en een beetje ja. We vinden dat goede burenmatches maken het beste persoonlijk kan. Maar ons systeem helpt ons een handje. We vragen behoorlijk wat uit voor we je aan een buur matchen. Zo kan ons systeem een zorgvuldige voorselectie maken, maar de mensen achter de schermen kiezen de beste match. Daarbij zijn de goede buren in controle over vragen die ze op willen pakken. Een buur helpt alleen als het uitkomt en als de vraag past bij wat hij te bieden heeft. 

Burennetwerk zit tussen de match om te zorgen dat er altijd een terugvaloptie is. Matcht het toch niet? Dan denken wij met jullie mee.  

Zijn jullie een initiatief van de gemeente Amsterdam?

Nee, we zijn in 2012 ontstaan door een groep Amsterdammers die graag wilden helpen. Om ons werk te doen en het netwerk te laten groeien worden we wel gesteund door de gemeente, dat wil zeggen: elk stadsdeel steunt ons jaarlijks met een bijdrage. Daar zijn we erg dankbaar voor. Net als voor de steun van Cordaan, fondsen, woningcorporaties, bedrijven en particuliere donateurs. Zonder deze financiële steun geen Burennetwerk.

Help Burennetwerk voortbestaan met een donatie.

Waarom zijn jullie een netwerk?

Zodat we genoeg buurkracht hebben om vragen op te pakken. Doordat we met veel zijn voelt het nooit als een moetje om te helpen. Kun je een keer niet, geen probleem, dan gaat de vraag door naar een ander. Is een vraag niks voor jou? Dan is er altijd wel iemand anders die het leuk vindt. En is een vraag toch teveel geworden, dan kun je hem weer doorgeven aan een andere goede buur. Burennetwerk zit er tussen om te bemiddelen. Achter de schermen vragen we goed door zodat beide partijen niet voor verrassingen komen te staan. Tegen ons kan je alles zeggen. Wij denken met je mee.

Mijn oude buur heeft toch helemaal geen computer? Hoe ontvangen jullie vragen?

Klopt meestal, maar gelukkig zijn er steeds meer ouderen met digitale vaardigheden. Voor degenen die toch meer van het bellen zijn: dat kan gewoon! Om die reden zijn we ook geen online matchservice maar hebben we een heuse Burennetwerk-telefoonlijn die iedere maandag t/m donderdag open is van 10u tot 14u. Zo weten buren zonder computer ons te bereiken.

Daarnaast hebben wij voelsprieten en vaste samenwerkingen in het welzijn- en zorgnetwerk van Amsterdam. Via die weg melden hulpverleners voor iemand anders een vraag aan bij ons. Of de vraag komt van een familielid of mantelzorger. Wij bellen altijd nog wel even met de buur die hulp zoekt. We willen mensen persoonlijk spreken voor we gaan matchen. 

Kan iedereen onbeperkt vragen indienen?

Vragen stellen kan altijd. We hebben geen limiet. Maar het liefst één voor één.

We zijn er voor de Amsterdammers die er zelf niet uitkomen door gebrek aan netwerk of financiële middelen. Vraag aan een goede buur wat je normaal ook aan een directe buur zou vragen. Makkelijke, niet al te intensieve, gezellige vragen, die pakken we graag op.

Heb je meerdere klussen liggen? Dan knippen we die op zodat een goede buur niet uren bezig is. Wil je graag dezelfde buur voor een vraag? En wil de buur dat ook? Dan hangt het van de agenda van de buur af of- en hoe vaak die kan komen. Onze richtlijn is 1x in de 2 weken. En we kunnen altijd zoeken naar een andere goede buur.

Twijfel je of een vraag geschikt is voor een buur? Bel of mail ons en we denken met je mee.

JE WILT HELPEN EN VRAAGT JE MISSCHIEN AF

Kan ik ook gewoon 1x of soms iemand helpen?

Jazeker, daarvoor zijn wij op aarde. Nouja, niet alleen daarvoor. Eerlijk gezegd geloven wij als jij een keer iemand geholpen hebt, je het vast nog een keertje wil doen. Maar dat is helemaal aan jou. Een keer is prima!

Je kan zelf aangeven hoe vaak je van ons wil horen en of je mensen eenmalig of terugkerend wil helpen. De terugkerende vragen zijn meestal 1x in de 2 weken, maar kan in overleg ook meer of minder. Dat is aan jou en je buur! Je bepaalt zelf hoe vaak je een vraag oppakt. Nee is ook een antwoord en vinden wij helemaal niet erg. Dan gaan we door naar de volgende buur. 

Wat als ik kosten maak tijdens de burenhulp?

Voorschieten
In principe sturen we er op dat de buur die je helpt eventueel (klus)materiaal al in huis heeft zodat jij het niet hoeft aan te schaffen. Komt het toch voor dat je iets voorschiet? Maak van te voren de afspraak dat je het bonnetje meeneemt en het geld contant terug krijgt. Dit kan voorkomen bij boodschappen doen of naar de bouwmarkt gaan tijdens een klus.

Vervoershulp
Voor vervoershulp met je eigen auto betaalt de buur jou de onkosten contant na afloop van het ritje. Voor de benzine en het gebruik van je auto rekenen we 0,35ct per gereden kilometer en hier komen eventueel nog parkeerkosten bij. Van te voren geven we jullie beiden een indicatie mee wat jullie kunnen verrekenen.  

Eropuit
Maak je samen een uitje? Check van te voren of jullie beiden een abonnement hebben van het één of ander. Bijvoorbeeld een museumkaart, stadspas of bioscoop abonnement. Dat scheelt dan weer ticketkosten. Wil je buur je graag meenemen maar heb je geen pas? Dan betaalt de buur die jou meevraagt het uitje. Dat geldt ook voor vervoersbegeleiding met een busje van het AOV (aanvullend openbaar vervoer).

Kan ik samen met een vriend burenvragen oppakken?

Ja hoor dat kan! Dat noteren we dan in jouw profiel. Jij bent wel degene die dan het contact met ons doet zodat we één contactpersoon hebben. Maar hartstikke leuk juist als je van je burenhulp óók een vrienden-uitje maakt. Zo sla je twee vliegen in één klap. En een goede daad doen, en een mooie ervaring delen. Stem dit wel even af met de buur bij wie je langs gaat, als dit van te voren nog niet is afgesproken.

Of je ook achter de schermen mee kan draaien?

Graag zelfs! We zoeken altijd hulp op de helpdesk voor het matchen van burenvragen, voor de kennismakingen met nieuwe goede buren, in de buurt voor het promoten van Burennetwerk of op het gebied van communicatie, social media of als burenreporter.

Bekijk onze vacaturepagina voor onze (vrijwilligers)vacatures. Je kunt ook stagelopen bij Burennetwerk. Mail met Paulien voor vragen:  [email protected]

Of je ons ook blij maakt met een donatie?

Zeker! Heb je (even) geen tijd te geven maar draag je Burennetwerk wel een warm hart toe? Door giften kunnen we ons werk voort blijven zetten. Met een klein bedrag zijn we al geholpen. Elke euro draagt bij aan het maken van meer burenmatches tussen Amsterdammers.

Idee! Vraag je vrienden om een donatie aan Burennetwerk als je niks weet te vragen voor je verjaardag. Of maak ons je goede doel tijdens een (sport)wedstrijd. Zo help je met je eigen netwerk ons Burennetwerk uitbreiden.

U ZOEKT HULP EN VRAAGT ZICH MISSCHIEN AF

Of u moet betalen om hulp te krijgen

Nee, de goede buren helpen helemaal gratis. Iemand helpen geeft een goed gevoel, daar doen ze het voor. U hoeft iemand niet voor zijn tijd te betalen. Eventuele onkosten zoals klusmateriaal of een vergoeding voor de benzine bij een ritje zijn wel voor u.

Hulp bij vervoer
Voor vervoer van een buur met eigen auto betaalt 35 cent per gereden kilometer. Plus bijkomende parkeerkosten. Dit kunt u contant, na afloop van de rit, onderling verrekenen. 
Gaat een buur met u mee in een busje van het AOV (aanvullend openbaar vervoer) dan betaalt u de ritkosten voor de buur. 

Eropuit
Gaat u er samen op uit? Wie weet heeft één van jullie wel een kortingskaart of abonnement. Zo niet? Dan betaalt u het kaartje voor de buur die u mee uit vraagt. Er zijn ook genoeg leuke gratis uitjes te verzinnen. Uw buur denkt graag met u mee.  

Boodschappen
U betaalt uw eigen boodschappen. U kunt afspreken dat de goede buur eerst langs u komt om het boodschappenlijstje en contant geld mee te nemen. Het wisselgeld komt na afloop bij u terug. Andersom kan ook, de goede buur schiet dan zelf eerst voor en neemt het bonnetje voor u mee zodat u na afloop de kosten kunt verrekenen. De manier waarop gaat in goed overleg.

Maar u wilt zo graag wat geven voor de hulp

Het is fijn als u de goede buur ontvangt zoals u een (verre) vriend zou ontvangen. Bied wat te drinken of wat lekkers aan en maak een gezellig praatje. Cadeaus en geld zijn niet nodig. Daar voelt een buur zich eerder ongemakkelijk van en wij geven hen ook mee om geen vergoeding aan te nemen.

Wilt u toch graag geld geven? Doneer dan een bedrag aan Burennetwerk zodat we nóg meer buren aan elkaar kunnen verbinden. Van dit geld kunnen we mensen op de helpdesk laten meedraaien. 

Hoe vaak en hoe lang een buur bij u langs komt

Dat spreken we het liefst in overleg af. Ieder burencontact is uniek en u bepaalt onderling hoe vaak en hoe lang u elkaar ziet. Het blijft echter laagdrempelige hulp van een buurtgenoot en wij vinden 1x per 2 weken een goede richtlijn. Een klus, ritje of bezoek duurt het liefst maximaal 1,5 a 2 uur.

Wilt u vaker iemand zien? Als het onderling klikt kunt u natuurlijk onderling afspreken hoe vaak jullie elkaar zien. Heeft u daar verschillende ideeën over dan helpen wij u graag met een doorverwijzing naar een andere, passendere organisatie.

Of u direct contact op kan nemen met de buur die u helpt

We beginnen een burencontact altijd via Burennetwerk. Wij zijn voor jullie beiden de terugvaloptie zodat u ook bij twijfels over een match bij ons terecht kunt. Mocht een buur plots toch niet kunnen op de gemaakte afspraak, dan zoeken wij met u mee naar vervanging of we vragen extra versterking van een buur als u andere hulp zoekt. Zeker voor praktische- en vervoersvragen is het belangrijk dat wij van uw afspraak weten zodat we direct kunnen helpen als er toch wat misloopt.

Voor sociaal terugkerend burencontact kunt u in overleg nummers uitwisselen om makkelijk een nieuwe afspraak te maken.

Wij vinden het wel fijn om af en toe te horen hoe het gaat. Niet alleen omdat we dat heel leuk vinden om te horen, maar ook zodat we met u mee kunnen denken als er andere hulp nodig is én omdat we jaarlijks een verslag maken van hoeveel Amsterdammers we bereiken met Burennetwerk. 

We zijn elke werkdag te bereiken per mail op [email protected] of u belt ons op maandag t/m donderdag tussen 10u en 14u op 020 623 9771.

Of u in aanmerking komt voor hulp van een goede buur

We zijn er voor Amsterdammers die hun vraag niet georganiseerd krijgen door gebrek aan netwerk of financiële middelen. Onze goede buren willen zich graag nuttig maken en helpen in hun vrije tijd. Daar zijn we zuinig op.

We ontlasten mantelzorgers die al veel voor hun naasten betekenen. We helpen bijvoorbeeld met vervoer naar afspraken of gaan er even op uit met een buur. Ook zijn we er voor Amsterdammers die een gezellig praatje zoeken en niet makkelijk zelf contact leggen met hun buurtgenoten.

We zijn dus geen gratis klussendienst voor die lange kluslijst waar u zelf (of uw netwerk) niet zo’n zin in heeft.

De vragen die bij ons passen zijn laagdrempelig en niet te intensief. Daarom vragen we telefonisch even door of u bij ons aan het juiste adres bent of dat we u beter naar een andere organisatie kunnen helpen. Neem gerust contact met ons op als u twijfelt of een vraag bij ons past.

Of u ook meer dan één vraag in kan dienen

Jazeker, vragen kan altijd. We geven per keer aan of er op dat moment genoeg goede buren in uw buurt beschikbaar zijn om de vragen aan voor te leggen. Dat kan per periode verschillen want wij draaien op de beschikbaarheid die de goede buren ons doorgeven.

Heeft u meerdere klussen liggen of verschillende wensen voor vervoer? Dan maken we daar meerdere vragen van zodat ook meerdere buren daar op kunnen reageren. Wilt u graag dezelfde buur als de vorige keer, dan vragen we dat ook voor u. Kan hij of zij niet of komt het op dat moment niet uit, dan vragen we door.