IK ZOEK HULP

Het is een gekke onwerkelijke coronatijd voor iedereen. De maatregelen verschillen per periode maar gelukkig is bezoek en hulp bieden aan kwetsbare Amsterdammers op afstand wel toegestaan. Uiteraard alles met de landelijke richtlijnen in ons achterhoofd, dus we houden afstand tijdens de burenhulp. Wij zorgen nu al bijna 10 jaar voor duurzame, betrouwbare burenhulp en ook in coronatijd blijven we dit doen.

HOE WERKT HET?

stap_hulpbn_ikwilhelpen
1.Dien uw vraag in

U legt uw vraag (voor een ander) aan ons voor. In overleg met u bepalen we of uw vraag bij Burennetwerk past.

Of bel onze helpdesk 020-623 9771

Openingstijden telefoon:
Maandag t/m donderdag van 10 tot 14 uur.

  • Twijfelt u of uw vraag bij Burennetwerk past? Bekijk de vragen onderaan deze pagina of neem contact op met de helpdesk.
  • U kunt voor iemand anders een hulpvraag indienen, laat dan ook uw eigen gegevens achter.
  • Komt uw burenvraag via een thuiszorgmedewerker van Cordaan? Dat horen we graag ivm met onze speciale samenwerking. 

 

kaart amsterdam icoon

2. Wij gaan OP ZOEK

We gaan op zoek naar een goede buur die u wilt helpen. Uw vraag komt in anonieme vorm op onze website zodat buren zelf kunnen reageren en we leggen hem voor aan geschikte goede buren in uw omgeving.

We streven er naar om binnen twee weken een goede buur voor u te vinden. Soms lukt dit niet. We houden u op de hoogte.

telefoon icoon met vinkje

3. ER is een match

Als we een goede buur hebben gevonden, bellen we u om de naam van de goede buur door te geven. De goede buur belt vervolgens zelf om een afspraak met u te maken. Wilt u zelf contact opnemen met de buur die u gaat helpen? Bel of mail Burennetwerk.

stap5bn_ikwilhelpen

4. Niemand beschikbaar?

Het kan zijn dat de goede buren in uw buurt op dat moment druk zijn of om een andere reden uw vraag niet kunnen oppakken. Helaas gebeurt dat ook wel eens. We doen dan ons best om u door te verwijzen naar een andere organisatie of laten uw vraag wat langer open staan op onze website zodat u wellicht later alsnog aan een buur gematcht wordt. Die keus is aan u.

EEN GOEDE BUUR: WIE IS DAT?

Een goede buur van Burennetwerk Amsterdam is een vrijwillige buurtbewoner die zich bij ons heeft aangemeld en een kennismakingsgesprek met ons heeft gehad. De goede buur vertelt ons waarbij hij/zij kan en wil helpen en hoe vaak. Het is geen getrainde vrijwilliger, maar gewoon een buurvrouw of buurman die graag af en toe wil helpen.

U VRAAGT ZICH MISSCHIEN AF 

Of u moet betalen om hulp te krijgen

Nee, de goede buren helpen helemaal gratis. Iemand helpen geeft een goed gevoel, daar doen ze het voor. U hoeft iemand niet voor zijn tijd te betalen. Eventuele onkosten zoals klusmateriaal of een vergoeding voor de benzine bij een ritje zijn wel voor u.

Hulp bij vervoer
Voor vervoer van een buur met eigen auto betaalt u 0,30ct per gereden kilometer. Plus bijkomende parkeerkosten. Dit kunt u contant, na afloop van de rit, onderling verrekenen. 
Gaat een buur met u mee in een busje van het AOV (aanvullend openbaar vervoer) dan betaalt u de ritkosten voor de buur. 

Eropuit
Gaat u er samen op uit? Wie weet heeft één van jullie wel een kortingskaart of abonnement. Zo niet? Dan betaalt u het kaartje voor de buur die u mee uit vraagt. Er zijn ook genoeg leuke gratis uitjes te verzinnen. Uw buur denkt graag met u mee.  

Boodschappen
U betaalt uw eigen boodschappen. U kunt afspreken dat de goede buur eerst langs u komt om het boodschappenlijstje en contant geld mee te nemen. Het wisselgeld komt na afloop bij u terug. Andersom kan ook, de goede buur schiet dan zelf eerst voor en neemt het bonnetje voor u mee zodat u na afloop de kosten kunt verrekenen. De manier waarop gaat in goed overleg.

Maar u wilt zo graag wat geven voor de hulp

Het is fijn als u de goede buur ontvangt zoals u een (verre) vriend zou ontvangen. Bied wat te drinken of wat lekkers aan en maak een gezellig praatje. Cadeaus en geld zijn niet nodig. Daar voelt een buur zich eerder ongemakkelijk van en wij geven hen ook mee om geen vergoeding aan te nemen.

Wilt u toch graag geld geven? Doneer dan een bedrag aan Burennetwerk zodat we nóg meer buren aan elkaar kunnen verbinden. Van dit geld kunnen we mensen op de helpdesk laten meedraaien. 

Hoe vaak en hoe lang een buur bij u langs komt

Dat spreken we het liefst in overleg af. Ieder burencontact is uniek en u bepaalt onderling hoe vaak en hoe lang u elkaar ziet. Het blijft echter laagdrempelige hulp van een buurtgenoot en wij vinden 1x per 2 weken een goede richtlijn. Een klus, ritje of bezoek duurt het liefst maximaal 1,5 a 2 uur.

Wilt u vaker iemand zien? Als het onderling klikt kunt u natuurlijk onderling afspreken hoe vaak jullie elkaar zien. Heeft u daar verschillende ideeën over dan helpen wij u graag met een doorverwijzing naar een andere, passendere organisatie.

Of u direct contact op kan nemen met de buur die u helpt

We beginnen een burencontact altijd via Burennetwerk. Wij zijn voor jullie beiden de terugvaloptie zodat u ook bij twijfels over een match bij ons terecht kunt. Mocht een buur plots toch niet kunnen op de gemaakte afspraak, dan zoeken wij met u mee naar vervanging of we vragen extra versterking van een buur als u andere hulp zoekt. Zeker voor praktische- en vervoersvragen is het belangrijk dat wij van uw afspraak weten zodat we direct kunnen helpen als er toch wat misloopt.

Voor sociaal terugkerend burencontact kunt u in overleg nummers uitwisselen om makkelijk een nieuwe afspraak te maken.

Wij vinden het wel fijn om af en toe te horen hoe het gaat. Niet alleen omdat we dat heel leuk vinden om te horen, maar ook zodat we met u mee kunnen denken als er andere hulp nodig is én omdat we jaarlijks een verslag maken van hoeveel Amsterdammers we bereiken met Burennetwerk. 

We zijn elke werkdag te bereiken per mail op [email protected] of u belt ons op maandag t/m donderdag tussen 10u en 14u op 020 623 9771.

Of u in aanmerking komt voor hulp van een goede buur

We zijn er voor Amsterdammers die hun vraag niet georganiseerd krijgen door gebrek aan netwerk of financiële middelen. Onze goede buren willen zich graag nuttig maken en helpen in hun vrije tijd. Daar zijn we zuinig op.

We ontlasten mantelzorgers die al veel voor hun naasten betekenen. We helpen bijvoorbeeld met vervoer naar afspraken of gaan er even op uit met een buur. Ook zijn we er voor Amsterdammers die een gezellig praatje zoeken en niet makkelijk zelf contact leggen met hun buurtgenoten.

We zijn dus geen gratis klussendienst voor die lange kluslijst waar u zelf (of uw netwerk) niet zo’n zin in heeft.

De vragen die bij ons passen zijn laagdrempelig en niet te intensief. Daarom vragen we telefonisch even door of u bij ons aan het juiste adres bent of dat we u beter naar een andere organisatie kunnen helpen. Neem gerust contact met ons op als u twijfelt of een vraag bij ons past.

Of u ook meer dan één vraag in kan dienen

Jazeker, vragen kan altijd. We geven per keer aan of er op dat moment genoeg goede buren in uw buurt beschikbaar zijn om de vragen aan voor te leggen. Dat kan per periode verschillen want wij draaien op de beschikbaarheid die de goede buren ons doorgeven.

Heeft u meerdere klussen liggen of verschillende wensen voor vervoer? Dan maken we daar meerdere vragen van zodat ook meerdere buren daar op kunnen reageren. Wilt u graag dezelfde buur als de vorige keer, dan vragen we dat ook voor u. Kan hij of zij niet of komt het op dat moment niet uit, dan vragen we door.  

DANKBAARHEID VAN HIER TOT OM DE HOEK?

oneindigeduime

Pin It on Pinterest