IK ZOEK EEN GOEDE BUUR

oneindigeduime

Onze goede buren zijn vrijwilligers en zetten zich graag in voor hun buurtgenoten. Meer dan 2000 goede buren verdeeld over alle stadsdelen en Weesp staan klaar voor een kleine klus, bakkie gezelligheid of andere burendaad. Eenmalig of terugkerend, kleine klus tot diep gesprek: iedereen verdient een goede buur!

Kan je een goede buur gebruiken? Meld je burenvraag aan, dan koppelen we je aan een vrijwilliger in de buurt!

WAAR HELPT EEN GOEDE BUUR MEE?

  • koffie drinken en kletsen
  • de computer ontdekken of nieuwe tv aansluiten
  • rondje wandelen in het park
  • ondersteunen bij medische afspraak, met of zonder vervoer
  • lamp vervangen of plank ophangen
  • boodschappen doen
  • snoeien in de tuin of schuurtje opruimen
  • oude wasmachine sjouw en wegbrengen

…en nog veel meer burendaden!

EEN GOEDE BUUR IN DRIE STAPPEN:

stap_hulpbn_ikwilhelpen
1.Dien de vraag in

Je legt je vraag (of die van een ander) aan ons voor. Wij bellen je daarna om de vraag verder door te nemen, zodat we ‘m uit kunnen zetten in ons netwerk van buren.

kaart amsterdam icoon

2. Wij gaan OP ZOEK

We gaan op zoek naar een goede buur die kan helpen. Wij plaatsen een (anonieme) oproep op onze website, zodat buren zelf kunnen reageren. Daarnaast leggen we zelf contact met goede buren die aansluiten bij de vraag.

 

 

telefoon icoon met vinkje

3. ER is een match

Goed nieuws! We bellen je om de match te bespreken. De goede buur belt vervolgens binnen 3 dagen om een afspraak te maken. Geen gehoor? Laat het ons weten, dan herrineren we de goede buur.

stap5bn_ikwilhelpen

Nog niet gelukt? Het kan zijn dat de goede buren in je buurt op dat moment geen tijd hebben voor de klus, dat kan gebeuren. We zoeken door, of we verwijzen je door naar een van onze partners. De keus is aan jou.

Even bellen?

020-623 9771

Telefonisch zijn we bereikbaar op maandag t/m donderdag van 10 tot 14 uur.

Of stuur ons een mailtje:
[email protected]

VEELGESTELDE VRAGEN

Wie of wat is een goede buur?

Een goede buur is een Amsterdammer die zich bij ons heeft aangemeld om af en toe een buurtgenoot te helpen. Het is een vrijwilliger die het leuk vindt om iets terug te doen voor iemand anders.

Wanneer iemand zich aanmeld om aan de slag te gaan plannen we altijd een kennismakingsgesprek in. Zo leren we de buur kennen, horen we wat iemand graag doet en hoe vaak. Op die manier zorgen we ervoor dat de goede buur alleen burenvragen oppakt die aansluiten bij hun wensen en agenda. Iedereen happy!

Moet ik betalen voor de hulp van een goede buur?

Nee, de goede buren helpen helemaal gratis. Iemand helpen geeft een goed gevoel, daar doen ze het voor. U hoeft iemand niet voor zijn tijd te betalen. Eventuele onkosten zoals klusmateriaal of een vergoeding voor de benzine bij een ritje zijn wel voor u.

Hulp bij vervoer
Voor vervoer van een buur met eigen auto betaalt 35 cent per gereden kilometer. Plus bijkomende parkeerkosten. Dit kunt u contant, na afloop van de rit, onderling verrekenen. 
Gaat een buur met u mee in een busje van het AOV (aanvullend openbaar vervoer) dan betaalt u de ritkosten voor de buur. 

Eropuit
Gaat u er samen op uit? Wie weet heeft één van jullie wel een kortingskaart of abonnement. Zo niet? Dan betaalt u het kaartje voor de buur die u mee uit vraagt. Er zijn ook genoeg leuke gratis uitjes te verzinnen. Uw buur denkt graag met u mee.  

Boodschappen
U betaalt uw eigen boodschappen. U kunt afspreken dat de goede buur eerst langs u komt om het boodschappenlijstje en contant geld mee te nemen. Het wisselgeld komt na afloop bij u terug. Andersom kan ook, de goede buur schiet dan zelf eerst voor en neemt het bonnetje voor u mee zodat u na afloop de kosten kunt verrekenen. De manier waarop gaat in goed overleg.

Maar u wilt zo graag wat geven voor de hulp

Het is fijn als u de goede buur ontvangt zoals u een (verre) vriend zou ontvangen. Bied wat te drinken of wat lekkers aan en maak een gezellig praatje. Cadeaus en geld zijn niet nodig. Daar voelt een buur zich eerder ongemakkelijk van en wij geven hen ook mee om geen vergoeding aan te nemen.

Wilt u toch graag geld geven? Doneer dan een bedrag aan Burennetwerk zodat we nóg meer buren aan elkaar kunnen verbinden. Van dit geld kunnen we mensen op de helpdesk laten meedraaien. 

Hoe vaak en hoe lang komt de goede buur langs?

Dat spreken we het liefst in overleg af. Ieder burencontact is uniek en u bepaalt onderling hoe vaak en hoe lang u elkaar ziet. Het blijft echter laagdrempelige hulp van een buurtgenoot en wij vinden 1x per 2 weken een goede richtlijn. Een klus, ritje of bezoek duurt het liefst maximaal 1,5 a 2 uur.

Wilt u vaker iemand zien? Als het onderling klikt kunt u natuurlijk onderling afspreken hoe vaak jullie elkaar zien. Heeft u daar verschillende ideeën over dan helpen wij u graag met een doorverwijzing naar een andere, passendere organisatie.

Kan ik direct contact opnemen met een goede buur?

We beginnen een burencontact altijd via Burennetwerk. Wij zijn voor jullie beiden de terugvaloptie zodat u ook bij twijfels over een match bij ons terecht kunt. Mocht een buur plots toch niet kunnen op de gemaakte afspraak, dan zoeken wij met u mee naar vervanging of we vragen extra versterking van een buur als u andere hulp zoekt. Zeker voor praktische- en vervoersvragen is het belangrijk dat wij van uw afspraak weten zodat we direct kunnen helpen als er toch wat misloopt.

Voor sociaal terugkerend burencontact kunt u in overleg nummers uitwisselen om makkelijk een nieuwe afspraak te maken.

Wij vinden het wel fijn om af en toe te horen hoe het gaat. Niet alleen omdat we dat heel leuk vinden om te horen, maar ook zodat we met u mee kunnen denken als er andere hulp nodig is én omdat we jaarlijks een verslag maken van hoeveel Amsterdammers we bereiken met Burennetwerk. 

We zijn elke werkdag te bereiken per mail op [email protected] of u belt ons op maandag t/m donderdag tussen 10u en 14u op 020 623 9771.

Kom ik in aanmerking voor de hulp van een goede buur?

We zijn er voor Amsterdammers die hun vraag niet georganiseerd krijgen door gebrek aan netwerk of financiële middelen. Onze goede buren willen zich graag nuttig maken en helpen in hun vrije tijd. Daar zijn we zuinig op.

We ontlasten mantelzorgers die al veel voor hun naasten betekenen. We helpen bijvoorbeeld met vervoer naar afspraken of gaan er even op uit met een buur. Ook zijn we er voor Amsterdammers die een gezellig praatje zoeken en niet makkelijk zelf contact leggen met hun buurtgenoten.

We zijn dus geen gratis klussendienst voor die lange kluslijst waar u zelf (of uw netwerk) niet zo’n zin in heeft.

De vragen die bij ons passen zijn laagdrempelig en niet te intensief. Daarom vragen we telefonisch even door of u bij ons aan het juiste adres bent of dat we u beter naar een andere organisatie kunnen helpen. Neem gerust contact met ons op als u twijfelt of een vraag bij ons past.

Kan ik meer dan één vraag indienen?

Jazeker, vragen kan altijd. We geven per keer aan of er op dat moment genoeg goede buren in uw buurt beschikbaar zijn om de vragen aan voor te leggen. Dat kan per periode verschillen want wij draaien op de beschikbaarheid die de goede buren ons doorgeven.

Heeft u meerdere klussen liggen of verschillende wensen voor vervoer? Dan maken we daar meerdere vragen van zodat ook meerdere buren daar op kunnen reageren. Wilt u graag dezelfde buur als de vorige keer, dan vragen we dat ook voor u. Kan hij of zij niet of komt het op dat moment niet uit, dan vragen we door.  

GOEDE BUUR VOOR EEN KARWEITJE

oneindigeduime

Even bellen?

020-623 9771

(maandag t/m donderdag van 10 tot 14 uur)

Of stuur ons een mailtje:
[email protected]