TIPS EN TRICKS VOOR GOEDE BUREN

Ondersteuning medische afspraak

Een bezoek aan een arts of ziekenhuis kan spannend zijn. Daarom is het superfijn dat jij als goede buur andere Amsterdammers wilt helpen bij dit soort burenvragen.

 

Medische afspraken vragen soms wat extra voorbereiding. Daarom hebben we een lijst met tips en tricks voor je op papier gezet. Lees deze goed door vóór je de buur belt om de afspraak te bespreken. 

Je staat er niet alleen voor

Twijfel je of je buur meer hulp nodig heeft, bijvoorbeeld door geheugenproblemen? Jij hoeft dit niet zelf op te lossen. Neem contact met ons of de contactpersoon van de buur op. We kijken dan samen naar wat mogelijk is en overleggen welke (in)formele zorg er beschikbaar is.

Vragenlijst

We hebben een vragenlijst die je kunt gebruiken tijdens het voorgesprek en het gesprek met de arts. Print ‘m uit of houd ‘m digitaal bij de hand als houdvast.

DE ROL VAN DE GOEDE BUUR

Als goede buur help je iemand eenmalig of vaker bij een medische afspraak.

Dit betekent dat je:

  • Helpt bij praktische zaken, zoals vervoer of de weg vinden in het ziekenhuis
  • Aantekeningen maakt tijdens het gesprek, als de buur dat wil
  • Emotionele steun biedt, door gerust te stellen of er gewoon te zijn
  • Soms als tussenpersoon fungeert richting zorgverleners of familie, maar je neemt geen medische beslissingen

Dit doe je niet:

  • Medische adviezen geven
  • Beslissingen nemen over behandelingen of onderzoeken

 

GEVOELIGE INFORMATIE EN PRIVACY

Hoe ga je om met gevoelige informatie en privacy?

Als je meegaat naar een medische afspraak, kun je gevoelige informatie te horen krijgen. Ga hier zorgvuldig mee om: wat in de spreekkamer wordt besproken, is vertrouwelijk. De buur bepaalt wie welke informatie mag horen en wie er bij het gesprek aanwezig is. Burennetwerk checkt dit vooraf tijdens het nabellen, maar benoem het ook zelf tijdens het voorgesprek met de buur.

Wat mag wel?

  • Aanwezig zijn bij het gesprek en gevoelige informatie horen
  • Met toestemming van de buur informatie opschrijven en delen met familie of contactpersonen

Wat mag niet?

  • Medische details delen in combinatie met persoonsgegevens zoals naam of adres
  • Praten over specifieke aandoeningen of namen als je ervaringen deelt met anderen

Voorbeelden

Wel: “Ik was vandaag met een meneer in het ziekenhuis. Het was een lastig gesprek, maar hij vond het fijn dat ik erbij was. Later heb ik hem nog even gebeld.”

Niet: “Ik was met meneer Jansen mee. Hij kreeg slecht nieuws: hij moet geopereerd worden aan zijn staar. Dat vond hij spannend, maar hij was blij dat ik erbij was.”

VOORBESPREKING MET DE BUUR

Zorg dat je van tevoren de buur belt of een voorgesprek inplant om de afspraak voor te bereiden. Je kan natuurlijk ook even langsgaan bij de buur. Tijdens dit gesprek kun je bespreken hoe je naar de afspraak gaat, welke ondersteuning er nodig is en wat jouw rol precies gaat zijn. Leg daarbij ook uit dat je geen gevoelige gegevens deelt met anderen, tenzij gewenst.

Vragenlijst (telefonisch) voorgesprek met buur

  • Mag ik u vragen om wat voor afspraak het gaat? Heeft u eenzelfde afspraak al eerder gehad? 
  • Hoe zullen we het vervoer regelen?
  • Hoe laat zullen we afspreken en hoe laat breng ik u weer thuis? 
  • Welke ondersteuning vindt u fijn?
  • Welke vragen vindt u belangrijk om stellen tijdens het gesprek met de arts?
  • Vindt u het fijn als ik aantekeningen maak? 
  • Vindt u het fijn als ik tijdens het gesprek vragen stel? Wanneer vindt u het fijn als ik deze vragen stel?
  • Heeft u verder fysieke ondersteuning nodig voor de afspraak?

VERVOER

Er zijn verschillende manieren om vervoer te regelen.

Met eigen auto van de goede buur. Als je een auto hebt met genoeg ruimte voor eventuele hulpmiddelen, is dat het handigst. De buur vergoedt €0,35 per kilometer plus parkeerkosten. De helpdesk checkt vooraf of de buur dit kan betalen. Als dat niet lukt, is er een potje om (deels) te helpen.

Samen reizen met het openbaar vervoer of afspreken op locatie, maar alleen als de buur fit genoeg is om zelfstandig te reizen.

Met aanvullend ouderenvervoer (RMC)
De buur moet de rit vooraf aanvragen. Een begeleider mag gratis mee. Let wel op het volgende:

    • Wachttijden zijn vaak lang

    • Het busje kan 15 minuten eerder of later komen dan afgesproken

    • Aanvragen moet minstens een uur van tevoren

    • Bij rolstoelvervoer kan de wachttijd langer zijn vanwege beperkte beschikbaarheid

TIJDENS DE MEDISCHE AFSPRAAK

Mensen onthouden vaak maar 20–40% van wat een arts zegt. Bij stress is dat nóg minder. Als goede buur kun je helpen:

  • Laat de zorgverlener weten dat je als vrijwilliger aanwezig bent
  • Maak aantekeningen of vraag of je het gesprek mag opnemen
  • Vraag of familie mag inbellen als de buur dat prettig vindt
  • Je mag verduidelijkende vragen stellen, maar laat het gesprek vooral tussen de arts en de buur blijven
  • Vraag de buur of hij of zij in eigen woorden kan herhalen wat er besproken is
  • Wees geduldig als het gesprek emotioneel of lastig is
  • Check aan het eind of alle vragen zijn beantwoord
  • Bespreek het gesprek samen nog even na, in het ziekenhuis of thuis

Drie kernvragen bij medische afspraken

  1. Wat zijn de behandelmogelijkheden?
  2. Wat zijn de voor- en nadelen daarvan?
  3. Wat betekent dat in mijn situatie?

Voorbeelden van extra vragen

  • Wat is het doel van de behandeling?
  • Wat zijn de bijwerkingen of risico’s?
  • Wat moet er voorbereid worden?
  • Wat is het vervolgtraject?
  • Wanneer moet ik contact opnemen met de arts?
  • Wat zijn leefregels na de behandeling?

Om het gesprek te checken

  • Wat heeft de arts verteld?
  • Kunt u in eigen woorden herhalen wat er is afgesproken?

NA DE AFSPRAAK

Het is soms fijn om even na te praten, voor de buur of voor jezelf. Praat samen met de buur in de kantine of thuis even na over wat er is besproken. Deel je aantekeningen of opnames van de afspraak met hem of haar, de contactpersoon en/of de familie. 

Burennetwerk is er ook voor jou als jij wil reflecteren op de afspraak of feedback wil geven. Wij zijn per e-mail ([email protected]) of telefonisch bereikbaar via 020-6239771 (10u-14u ma t/m do).

Vervolgafspraken

Het kan zijn dat er na een consult of onderzoek een vervolgafspraak moet worden ingepland. Die wordt vaak ter plekke met de assistent gemaakt. Als goede buur mag je er natuurlijk voor kiezen om opnieuw ondersteuning te bieden, maar je mag ook nee zeggen.  

Als je niet opnieuw begeleiding wil bieden, vraag dan of de vervolgafspraak na 4 weken ingepland kan worden. Jij of de buur kunnen dan een nieuw verzoek indienen voor ondersteuning. Wij hebben dan genoeg tijd om een nieuwe buur te zoeken. Mocht dat niet lukken, licht ons dan in. Wij zullen de contactpersoon bellen de mogelijkheden te bespreken.

    IEDERE BUUR IS ANDERS.

    oneindigeduime

    Toch nog een vraag of opmerking? We horen graag van je!

    020-623 9771

    (maandag t/m donderdag van 10 tot 14 uur)

    Of stuur ons een mailtje:
    [email protected]